,

جو داخلی|قزوین|قیمت هر کیلوگرم ۱۱۲۰۰ تومان

۱۱,۲۰۰ تومان

و ارسال رایگان

گزارش سوء استفاده

جو داخلی  مصرف جهت خوراک دام  تحویل در کف  انبار مبدا

گیاه جو چیست؟

گیاه جو یکی از غلات است که بعد از ذرت ،گندم و برنج چهارمین غله پر مصرف در جهان است .

گیاه جو یکساله است و دوره کشت تا برداشت آن شش ماه به طول میانجامد.

طبق تحقیقات گیاه جو از اولین غلاتی بوده که توسط انسان کشت شده است .

جو

 

 

قیمت جو    sdaak.com/shop

مصرف جو در جهان

در جهان ۷۰ درصد جو تولید شده در هر سال به عنوان خوراک دام مصرف میگردد.که این مصرف هم به صورت دانه و هم به صورت علوفه می باشد.و ۳۰درصد نیز برای مصرف انسان به کار میرود .که به صورت تخمیری برای انواع نوشیدنی ها  و یا به صورت آرد برای پخت نان و هم به صورت غله برای تهیه انواع سوپ ویا خوراک ها استفاده میشود.

در  کل جو بعد از ذرت،گندم  و برنج چهارمین غلات پر کاربرد  و استراتژیک در اقتصاد هر کشور میباشد.

دوره کشت جو

زمان کشت و بذر پاشی این محصول در  اواخر پاییز بوده  و در دوره کشت این محصول  از کاشت تا برداشت شش ماه میباشد . ونسبت به گندم  مقاوت بهتری در برابر تنش کم  آبی و شوری خاک و آب دارد و اگر دانه جو در مراحل اولیه رشد دچار کم آبی و رطوبت پایین شود ریشه ها پس از رسیدن رطوبت دوباره، رشد سریع تری از خود نشان میدهند .

و همچنین  نسبت به گندم مقاومت بیشتری  در برابر سرما دارد  ولی اگر دمای هوا در زمستان بیش از اندازه پایین باشد جوانه ها خشک میشوند. .در ایران نیز این محصول تقریبا در سراسر ایران قابلیت کشت دارد.که در مناطق سردسیر به عنوان تنها کشت درسال و در مناطق با هوای معتدل  و گرم تر به عنوان کشت اول در سال زراعی کشت میگرد.

کشاورزان در بسیاری از مناطق از این کشت جهت بازسازی و بهره وری بهتر خاک و برای تنظیم ph خاک استفاده میکنند.

آفات جو

این گیاه یکی از انواع گیاهان مقاوم در زمینه آفات میباشد . بیماری که این محصول را دچار خود میکند به سیاهک معروف است که دانه ها رل درگیر میکند و علت آن قارچی شدن محصول و زمین کشاورزی است .و از انواع سموم قارچ کش برای از بین بردن آن استفاده میگردد.

نقش جو در تغذیه دام

نقش جو در تغذیه دام  بسیار زیاد و چشم گیر است. که در ادامه به چند نوع از برداشت و استفاده این گیاه به عنوان خوراک دام اشاره میکنیم.

مصرف این محصول برای تغذیه دام  به دو صورت انجام میگیرد .

۱-مصرف به عنوان علوفه دام

۱-۱-مصرف علوفه سبز جو

برداشت این گیاه برای مصرف علوفه حیوانات در زمانی که کشت دارای خوشه های سبز رنگ و به اصطلاح کشاورزان شیر ریخته است و قبل از رسیدن دانه ها آن را با دستگاه های مخصوص برداشت علوفه سبز (چاپر) درو میکنند که به اصطلاح به آن قسیل یا  (خسیل) جو گفته میشود.و برای مصرف دام به مراکز پرورش دام منتقل شده و مانند علوفه ذرت سیلاژ میشود و در تمام طول سال از آن جهت تغذیه دام استفاده میگردد.

۱-۲-مصرف علوفه خشک جو

کلش

یکی دیگر از مصارف جو به عنوان علوفه دام  بوته خشک این گیاه است که پس از برداشت دانه های جو میباشد . در این روش  بوته خشک جو پس برداشت دانه های آن با دستگاه برداشت دانه (کمباین) در زمین  کشاورزی با دستگاه های مکانیزه بسته بندی نموده به عنوان کلش جو (سوفال جو) برای تغذیه دام استفاده می نمایند.

استفاده از کاه جو نیز برای تغذیه دام یکی از مصارف این گیاه است .که از خرد کردن کلش جو با دستگاه به دست آمده و برای تغذیه دام سبک (گوسفند-بز) بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

۲-مصرف دانه جو

زمان برداشت دانه جو از مزرعه زمانی است که دانه ها هنوز کمی رطوبت دارند این رطوبت در حدود ۱۰ درصد میباشد .تا دانه های جو دارای بافت بهتر و بیشتری باشند. و همچنین هنگام درو محصول با دستگاه های مکانیزه برداشت ،میزان ریزش محصول در زمین و هدر رفت محصول پایین  بیاید.

البته جو تازه درو شده به علت داشتن همین رطوبت برای نگهداری در انبار مناسب نبوده و باید با استفاده از روشهای قدیمی(آفتاب خشک کردن ) ویا روش های جدید (استفاده از دستگاه های خشک کن) به درجه رطوبت پایین رسانده شود تا برای انبار داری مناسب شود. دانه جو هم برای مصرف انسان و هم برای مصرف دام مورد استفاده قرار میگیرد.

مصرف دانه جو در رژیم غذایی دام باعث رشد بهتر دام میگردد.ودر دام های پرواری باعث پروار شدن سریع دام می گردد . البته چون هضم جو خشک کمی سنگین است نباید بیش از حد مجاز در تغذیه دام مورد استفاده قرار گیرد چون باعث نفخ و مشکلات روده ای در دام میشود.

واردات جو

در طی چند سال اخیر به خاطر خشکسالی های پی در پی در ایران کشت این محصول پایین بوده و برای تامیین میزان  مصرف این غله در چرخه تولید دام و طیور به عنوان نهاده های دامی این محصول از کشور های مختلفی وارد میشود .

از کشورهای تولید کننده  عمده این محصول در جهان میتوان  روسیه و اکراین را نام برد.

تفاوت ظاهری  جو و گندم

تفاوت هایی در ظاهر  جو و گندم وجود دارد چه در  برگ گیاه و چه در دانه گیاه که با دقت قابل مشاهده است . مثلا دانه های جو حالت کشیده تری نسبت به دانه های گندم دارند.ودانه های گندم حالت کوتاه تر و تپل تری نسبت به دانه های جو دارند.

و یا رنگ برگ های گندم سبز تیره و رنگ برگ های جو سبز روشن است. ویا سنبلچه گندم چند گلی ولی سنبلچه جو تک گلی میباشد.

 

 

تفاوت دانه جو با دانه گندم

 

گیاه جو چند لپه است؟

گیاه جو مانند گندم  جزو گیاهان تک لپه است. 

از دیگر مصارف  کلش جو (سوفال جو) برای پرورش قارچ خوراکی نام برد.

 

در چند سال اخیر و افزایش مزارع پرورش قارچ خوراکی در ایران  یکی دیگر از مصارف  این گیاه کلش جو برای تهیه کمپوست و بستر پرورش قارچ میباشد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

.فقط مشتریانی که این محصول را خریداری کرده اند و وارد سیستم شده اند میتوانند برای این محصول دیدگاه(نظر) ارسال کنند.

.محصول خریداری شده باید در شرایط اولیه باشد و بسته بندی آن مخدوش یا باز نشده باشد

.قبل از تخلیه بار باید برگشت داده شود

.هزینه حمل از حساب شما کسر شده و مابقی به شما باز پرداخت میشود

.در صورت تخلیه بار ،بارقابل بازگشت نمی باشد

درخواست محصول

داده‌های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب‌سایت، برای مدیریت قابل مشاهده و به آن‌ها دسترسی دارد، برای اهدافی که درحریم خصوصی ما وجود دارد این موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

X
جوجو داخلی|قزوین|قیمت هر کیلوگرم ۱۱۲۰۰ تومان
۱۱,۲۰۰ تومان

پیمایش به بالا